Pages

Tuesday, May 4, 2010

...poning...~!@#$%^&*()_+...


2 hari n asyik poning je...jalan pun xstabil..xleh nak fokus untuk satu bede..kena ckp dgn sejelas2 ye baru faham..aduhai...ya allah berikan aku kesihatan yg cukup untuk menjalani harian idup ku...amin..dah lah asyik gastrik je minggu n..
n gara2 xmakan pada masa yang tetap..asyik nak makan pedas je baru beselera..tiap2 kali nak potong cili ingat kat kata2 aidil yg senget "nanti kena buasir lah ko"---huhu..gerun plop nak makan tapi tulah manusia..dah tahu bede tuh akan menyebabkan mudarat still nak makan lagi..entahlah...slow2 perbaiki..budak2 opis pun bising.."tanda2 awal nak buasir adelah kena gastrik dulu"--kata kak kham..tapi aku kena gastrik dah lame..cuma time aku keje n kerap skit kena pasal makan xikut waktu..kadang2 pun xmakan..akibat ye kena lah "Gastrik"..


time tahan sakit mcam nilah--xcover lasung..sakit ouw..


gambaran perut

Ini info yang aku dapat dari internet jap tadi..leh berkongsi sesama..

Gastrik atau lebih tepat gastritis merupakan erosi pada lapisan dalam perut. Tandanya ialah pedih ulu hati, terasa cepat lapar, kembung, pendek nafas, pening, loya dan letih tak bermaya. Anda dinasihatkan untuk mengelakkan stress, berhenti merokok, pantang makanan pedas, masam, berempah dan minuman yang mengandungi kafein seperti kopi, nescafe dan coke/minuman bergas. Jika tidak dijaga gastritis akan bertukar menjadi ulser perut iaitu luka pada lapisan dalam perut. Tandanya ialah sakit yang lebih ketara dan najis bertukar menjadi hitam berkilat (disebabkan oleh pendarahan). Ini memerlukan rawatan segera dari doktor bedah untuk dilakukan scope (OGDS) dan kemungkinan memerlukan pembedahan. Anda dinasihatkan mendapat pemeriksaan dan rawatan doktor.

Gamat boleh membantu mengurangkan sakit dan mempercepatkan penyembuhan luka dalaman dengan melitupi lapisan erosi pada dinding gaster. Bioseed juga berfungsi sedemikian dan turut menjaga kesihatan sistem penghadaman secara am. C3 Spirulina memberi nutriens membaikpulih keadaan di samping klorofil turut menggalakkan keadaan yang sesuai dari sudut kesihatan dalaman usus yang membantu mencegah gastritis/ulser.

Disyorkan :

  • Pati Gamat Plus 1 sudu besar 2 kali sehari (Elok dimakan ½ jam selepas Bioseed)
  • Bioseed 1 paket 2 kali sehari sebelum makan (Makan ½ jam sebelum makan dan minum air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari supaya Bioseed boleh bertindak dengan baik)
  • C3 Spirulina 1 sudu besar 3 kali sehari (1 sudu besar dibancuh dengan segelas air kosong - bergantung kepada tahap kepekatan yang diingini)

No comments:

Post a Comment