Pages

Tuesday, May 25, 2010

--bAd DaY ke???--

Semalam aku balik kG..naik bas Trans 2 tinggkat kat shah alam...entah sampai mane tah semalam..highway pantai timur...sebelum masuk Temerloh..tgh2 highway tuh bas rosak..aduyai..aku xperasan pun bas tuh dah tersadai 2 jam..haha tired tuui..bangun je tgk drebar tuh tengah tahan bas kat belakang..nasib duk bawah nampak jgk keadaan mcam mane??gelap giler time tuh..hutan je kiri kanan..budak2 bas n ckp lah bas rosak (tayar ape tah) n then tggu bas seterusnya..gile tui aku..bgun2 org dah xde dlm bas..bgun je trun naik bas lain..tumpang bas MAra Linear..xbest tido..seat xbest..hihi....nasib aku n tak tertinggal..hua3..


Pagi sampai umah gara2 bas rosak semalam biase subuh2 dah sampai..terlupa lak aku ade temuduga time tuh..sampai umah je pau keta akak aku n then siap2 p temuduga..aiyo breakfast pun xsempat tapi sempat aku pau air masak je..tgk jam dah kul815..ape2 pun aku tawakal..usaha jgk perg..bROOM..pecut sampai kul830..huh..sempat lagi daftar diri..kelam kabut time tuh..parking je dalam Wisma Negeri..

Giliran aku paling last..huhu..terima jelah datang lambat..tgh2 tggu giliran tuh..ade pak cik guard dtg..
"siapa tuan punye keta TAP ****"-pak cik guard
mcam pernah dgr je plat tuh..alamak keta akak aku..aiyo..dgn sengeh kambing ku melangkah p kat pak cik guard tuh
dah r aku kelam kabut pak cik guard tuh suh aku parking kat luar pasal kat dalam n hanya untuk staff sahaja n then dia ckp aku menghalang laluan..ye2 je pakcik tuh--then trun balik cari parking..gile kawasan wisma terenganu lasung xde parking--dah tgh gelabah tggu tmdga,nasib last giliran
berpeluh2 cari parking n then naik balik..pagi2 dah berpeluh..aiyo gelabah punye pasal..then rest kan diri tggu giliran..sembang2 dgn org sebelah..majoriti budak fresh graduate..haha..cam tua je aku time tuh..n then belek2 note yg aku bawa..study2..hihi..

Macam2 ragam aku jupe time tuh

-xbawak pic pasport lah
-lupa bawa surat beranak lah
-ada yg kena tukar pakaian sebab pakai yg seksi..seksi ke pakai baju kurung modern..xpaham aku..
-ade yg sekejap je masuk bilik temuduga pasal ade degree dlm it--aku dah mula gabra balik..huhu..

nasib aku completed xde yg miss kalu tak naya aku pasal semua brg aku ade kat subang..sebelum msuk tempat tggu giliran kena cek sijil2 dulu n then penampilan kena kemas..byk plop procedures.biasalah spa..siap bagi tips2 lagi..


huhu dah lame tak temuduga..selepas 1 tahun xtemuduga..leh tahan jgk aku dgn PMcare..yang aku dapat temuduga n PEN.PEG Teknologi Maklumat f29 je..nasib xkena halau pasal aku ada degree sebab post ni utk diploma sahaja..janji usaha..boleh xboleh lain cte

Tips2 yg dibagi untk di kongsi bersama
-Pakaian kena Kemas (kalu ade blazer lagi ok) ~~nampak lagi kemas
-untuk lelaki pakai kemeja bertile n kasut kulit~~ nampak ensem
-untuk perempuan better pakai baju kurung je n kasut bertutup n tumit tinggi~~bagi confident

untuk persediaan aku sempat search yang mane patut..thanx adha..aku ambik dari blog dia

Contoh Soalan Umum:
1. Keterangan mengenai pekerjaan anda sekarang (jika bekerja), tentang majikan dan tugas-tugas yang perlu anda lakukan. Anda juga perlu nyatakan sebab-sebab anda memohon jawatan sebagai PPTM.
2. Anda perlu berikan pendapat anda mengenai masalah gejala sosial di Malaysia.
3. Isu semasa lain seperti kejayaan Nur Amalina mendapat keputusan SPM 17A dan calon SPM lain yang mendapat 19A yang menjadi kontroversi.
4. Anda juga perlu ceritakan mengenai sejarah kemerdekaan, tarikh, kronologi-kronologi sebelum merdeka dan pejuang-pejuang kemerdekaan yang terlibat.
5. Anda perlu nyatakan maksud kemerdekaan, tema merdeka tahun ini, dan siapa wakil 3 kaum semasa perjanjian Suruhanjaya Reid di London.
6. Peranan komunis di Tanah Melayu dan siapakah nama ketua komunis pada ketika itu.
7. Nyatakan mengenai institusi Yang Dipertuan Agong, tarikh lantikan, pertabalan, sistem giliran dan tarikh kelahiran Agong.
8. Mengenai Parlimen, Dewan Rakyat, dan Pilihanraya.

Contoh Soalan Khusus:
1. Kaitan antara jawatan anda sekarang (jika bekerja) dengan teknologi maklumat, anda perlu nyatakan pengalaman-pengalaman anda ada.
2. Jelaskan mengenai rangkaian seperti jenis-jenis topologi dan perbezaannya.
3. Jelaskan mengenai firewall, daripada segi kegunaan, jenis dan jenama yang digunakan.
4. Jelaskan mengenai open-source seperti linux.
5. Jelaskan mengenai web browser, jenis-jenis dan perbezaan antaranya.
6. Jelaskan juga mengenai search engine, jenis dan kegunaannya.
7. Nyatakan pengalaman anda membangunkan sistem, kegunaannya dan pengguna sistem tersebut


Tapi time aku temuduga semalam ada 2 org panel..sorg India n sorg Melayu

panel 1 : India speaking english
-biase lah mula2 dia suh perkenalkan diri?time n dia suh speaking english..-berterabur grammar..haha
-Firstly dia tanya Tugas2 PPTM?--yg n leh jawap pasal dah hafal 3 key word..ngeh3
-dia tye aku persediaan untuk temuduga n..aku ckp lah bla3..haha
-dia tye pengalaman keje skrg n suh cte lagi~~cte siap ade gaya n..haha
-n then tanye aku peranan ict oleh kerajaan..bagi contoh n cerita skit?
-dia tanye aku ape yg awak rasa awak layak untuk post ini?pasal aku ade degree math..suh aku ckp lah bla3..menjawap tuh..dia anggup je..nasib xkena halau pasal rmai yang kena halau sebab ade degree..nasib ade dip in science computer--backup aku
-dia tye lagi..sebelum n pernah mintak post ape dgn degree n?aku ckplah pernah mtk KPLI tapi xdpat..ok dia angguk lagi n senyum..
-dia tye aktiviti aku kat sekolah dulu--sukan n persatuan
-Tye lagi Pasal MSC?suh aku cte--jawap je dgn confident entah betui ke tak..dia angguk lagi n mark..senyum je pak cik india n..aku senyum gak lah..haha..
(thanx pak cik buat aku xgabra~~ senyum)

panel 2 :Melayu speaking BM--yeah aku suka
-dia tye aku pasal pangkalan data n aplikasi
-bila aku jawp asp n php dia tye lagi..bagi beza skit asp dgn php?--ade je dia nak kaitkan
-lagi wireless?
-lagi cara2 nak membangunkan sistem..bagi dia cth sistem,bagi entity ape,relationship ape,nak guna aplikasi ape n pangkalan ape?
-query pun dia tye..beza select * dgn select column 1..all query dia tye..select,update,delete..sebut2 jgn xsebut
-ape yg awak tahu open source?bg cth?
-prototype?haha--yg n aku xleh jawap.."aku minta maaf n ckp dgn jujur xleh jawap soalan puan itu"-dgn penuh sopang..kah2
-lagi 1 xleh jawp..dia tye MIS n EIS..dia tanya n then di jwp..haha..sekarang aku lak yg angguk..
-huh yg pasti dia xtanye pun pasal kabinet--selamat aku..aku hafal 2 org je..kah3


lepas kuar je huh lega gile aku..kalu ade rezeki ada lah tuh..kalu xde aku terima..first time spa panggil aku pun dah ckup baik..tuh pun pen.peg aku dpat..then nak balik makan n tdo..lapoi gile..time tuh dah ptg..g kat parking keta ..keta xidup..aiyo..call akak aku yang boyot..1 jam aku tggu..n then panggil pomen tgk kan..tggu lagi..last2 tahu punye..bateri dah kong..gara2 xtutup lampu..gile..satu hari tuh lampu xtutup..serius xperasan n xnampak..tukar bateri--sian akak aku yg boyot..


time tuh dah nak kul4--p solat jap..pah solat p kat keta..kat punggung kiri keta kena balon d keta mane entah.."tercalar"..sian akak aku..sekejap je tinggal ade yg dengki..ishk menci..nasib bukan keta aku..haha tapi sian akak aku..gara² aku p temuduga jadi macm n pulok..

kancik akak aku

balik dah asar n then tdo sampai maghrib..tired tui aku..bangun solat² n then siap² p bus stop balik subang balik...tggu punye mane bas aku n..akak aku ckp.."ari n ari malang ko mesti bas rosak lagi r tuh,xrosak sekarang time on d way nanti"..jahak tui si mama boyot..lastly selamat jgk aku sampai subang..sampai je terus call akak aku "yeah yang pasti bas aku xrosak malam td"--sama² gelak..n then masuk opis r cam biase..mantuk!!!

No comments:

Post a Comment