Pages

Wednesday, February 2, 2011

~~P.A.N.I.C~~

PANIC??n bahasa org puteh lah..bahasa melayu iaitu PANIK..jom kte tgk declaration:

APA ITU PANIK?

Panik adalah sebuah keadaan dimana adrenalin disalurkan ke dalam aliran darah kita. dan erti kata lain Perasaan takut dan dihantarkan lewat signal-signal ke kelenjar keringat, dan mendeklarasikan adanya situasi emergensi.

berasa takut?risau?gelabah je kan..kan..kan..

entahlah aku rasa hari ini hari panic sedunia..ari n saje 2x aku panic..mula2 dengan kejadian tayar bocor kat tempat keje nasib baik en.abg pembantu makmal perasan yang tayar keta aku penyek..n then untuk kedua kali aku panic pasal kebakaran kecil kat dapur umah kak aku,aku just leh tgk je,last2 akak aku gak yang gelabah suh jauhkan diri dari api..bahaya tul jika kebakaran kecil berlaku time gas masih lagi 'on'..huhu..lasung xleh nak buat ape..time tuh jiran sebelah umah pantas bertindak ambil selimut yg dibasahi air terus n then api slow2 padam..siap meletup lagi dapur masak tuh..yang pasti dapur gas tak meletup kalu tak alamak ye satu rumah ler hangus..aku time tuh memg selamatkan diri je..suh anak2 buah aku keluar dari umah..aku just ambik hanset je..itu yg terpenting di saat itu n dekat aku nak capai bede tuh..huhu..cam mane lah agak ye kalu korang laks alami situasi cam aku n ek..nampak simple tapi memg susah nak handle..betui wa ckp luu...huhu..kalu pakar2 it leh atasi panic n dengan 'press' key 'panic'..haha..


cuma yang berada kat kepala aku time tgh panic..
what should i do?what should i do?..kepala bengong2 macam ada 5 ekor burung menari2 kat kepala..haha..macam mamai gitu..susah tui nak elak panic n pasal bede n berlaku tertiba tanpa dirancang..yelah kalu aku dah panik,lasung xleh wat ape2 leh tgk jelah..tapi ada jgk sesetgh org kuat semangat leh atasi masalah panic n..

jom kita sama-sama atasi yuk!
n fact yang aku dapat dari sumber tenet..

HANYA perlu TIGA MinIT UNTUK hENTIKAN PANIK

Tiga menit yang diperlukan untuk merasakan panik, tiga menit juga untuk menghentikannya. Jika Anda menghentikan panik sesegera mungkin, reaksi kepanikan itu hanya akan berlangsung tiga minit saja.

ada 4 langkah utk atasi panik

nervous3

1.R
ileks
-Ambil nafas perlahan dan dalam, sambil mengingat bahawa yang Anda alami hanya gejala kepanikan, dan tidak ada hal lain yang lebih serius untuk dirisaukan. Teruskan proses ini sampai tubuh Anda rileks.

Rileks adalah langkah pertama untuk menghentikan aliran adrenalin.

2.Jangan pikir negatif
-Katakan dalam hati dan kepala Anda dengan sangat keras: “Stop!!!”
“Teriakan” ini akan menghentikan perasaan risau yang dikirim otak ke kelenjar keringat. Orang yang terjebak dalam kepanikan, adalah orang yang terjebak dalam lingkaran tanpa henti dari komunikasi otak – kelenjar keringat ini. Komunikasi internal yang penuh dengan informasi negatif, penuh dengan informasi tentang bencana.

Menghentikan lingkaran komunikasi ini, memberikan kesempatan untuk mengganti informasi yang dikandung dengan informasi lain yang lebih menenangkan.

3.injeckan informasi penenang

-iaitu pernyataan negatif yang dipikirkan dan kita gantikanya dengan pernyataan positif.

Contoh:

1. “Oh My God, aku kena serangan jantung. Mati aku..!”
2. “Stop!!!”
3. “ok. Ini panik aja. Ini akan segera berakhir dalam tiga minit.”

1. “Hii. siapa di belakang Saya? Tengah malam di jalan sepi begini.
2. “Stop!!!”
3. “AKu sudah ratusan kali lalu lewat di sini. Itu ada orang lain yang lewat juga.”

4.Terima perasaan anda
-Menerima atau merasakan perasaan sendiri adalah sangat penting.Membiasakan diri menghindarinya, malah akan mengabadikannya.Mulailah dengan identitikan emosi seperti apa yang Anda alami.Hampir semua panik disebabkan oleh rasa risau atau takut akan sesuatu.

moga apa yang aku bace dpt dimanfaatkan bersama.Panjang gebenor aku tulis pasal isu n..huhu..

Sekian saje...Daaa...chau..

No comments:

Post a Comment